25 april 2024 GroenLinks en VVD waren de initiatiefnemers voor een motie met een extra financiële bijdrage voor de BSG

"Op deze manier voldoet de school al aan de eisen die in 2025 worden vastgesteld' vond mede initiatiefneemster Liselotte Verwaaijen van de VVD. 'Van extreem grote waarde voor de leefbaarheid'. Het bedrag wordt gebruikt voor verdere noodzakelijke verduurzaming van het schoolgebouw aan de Rondelaan in Bergen.

Noord-Holland Dagblad woensdag 1 mei 2024

De gemeenteraad had maandagavond een rondleiding gekregen door de bouwlocatie aan de Rondelaan, waarbij de directie van de BSG pleitte voor extra geld voor isolatie van wanden en gevels, het aanbrengen van akoestische plafonds, betere (en dus duurdere) led-verlichting en extra kozijnen in een donker lokaal.

De vraag van BSG kwam voor velen als een verrassing en had ook haast, want de komende weken worden de muren al gedicht en dan moet in elk geval de isolatie gedaan zijn, betoogde Froukje Krijtenburg van GroenLinks. ,,Op deze manier voldoet de school al aan de eisen die voor 2025 worden vastgesteld’’, vond mede-initiatiefneemster Liselotte Verwaaijen van de VVD. ,,Van extreem grote waarde voor de leefbaarheid.’’

Ons Dorp, D66 en Fractie Bruin vonden, dat je als gemeenteraad zo’n bedrag niet zomaar uit de achterzak kon trekken. Maar na kort overleg met andere raadsleden gingen ze alsnog akkoord. KiesLokaal bleef tegen. ,,Voor het bedrag is geen goede onderbouwing gegeven. We willen graag investeren in duurzaamheid, maar niet op deze manier, zonder gesprek of informatie.’’

Wethouder Wiesehahn gaf aan dat de afspraken voor duurzaamheid al gemaakt waren in 2022 en dat daar niets mis mee was, maar dat er sinds die tijd wel ’een ontwikkeling was geweest in de markt en in de plannen’. Hij gaf aan dat het college prima kon leven met de extra investering, als de raad daar voorstander van was. Uiteindelijk bleek dat het geval, met uitzondering dus van KiesLokaal. Wel was de algemene mening, dat het eigenlijk niet op deze manier zou moeten gaan: in een paar dagen en zonder onderbouwd voorstel van het college.